5 Manieren om leiderschap te tonen bij aannames

De Amerikaanse verkiezingen zaten vol met aannames. Men veronderstelde dat het onmogelijk was dat Trump presidentskandidaat werd. Daarna bleek uit alle polls dat Hillary zou winnen. Aannames, geen feiten. Trump zelf keek al helemaal niet naar de feiten. Hij riep maar wat en sprak zichzelf tegen. Toch geloofden mensen hem en velen gingen in zijn beweringen mee. Ze veronderstelden dat het wel klopte wat hij zei en zetten nergens vraagtekens bij.

Door aannames gaan mensen in hun eigen werkelijkheid geloven, met gevaarlijke uitkomsten en een gezamenlijke tunnelvisie tot gevolg. Het is in ieder geval een belangrijke belemmering voor vrouwen om door te groeien in de organisatie. Men veronderstelt dat een talentvolle vrouw vast niet voor die internationale post gaat omdat ze een gezin heeft. Of een vrouw die niet haar ambities uitspreekt, wil geen promotie maken. Of ze staat niet sterk genoeg in haar schoenen omdat ze een andere stijl van leidinggeven heeft dan standaard is in het hogere management.

Wat kun je er zelf aan doen om je niet door deze aannames van anderen te laten belemmeren in jouw loopbaan? Vijf manieren om leiderschap te tonen als er aannames in het spel zijn:

Wees je bewust van onbewuste aannames en veronderstellingen

Wees je bewust van het feit dat iedereen de wereld op zijn of haar eigen manier bekijkt. Hoe jij de wereld ziet is per definitie anders dan andere mensen de wereld zien. Ga er dus van uit dat collega’s en andere leidinggevenden hun eigen aannames hebben over promotie, geschikte kandidaten en leiderschapsstijl. En ga er van uit dat je zelf ook aannames doet die niet hoeven te kloppen. De mensen die op Trump gestemd hebben, hebben een ander wereldbeeld dan de Hillary-aanhangers. Binnen organisaties is dat niet anders.

Wees specifiek

Omdat iedereen zijn/haar eigen werkelijkheid heeft, is het dus belangrijk om heel specifiek te zijn. Ga er niet van uit dat anderen aan een half woord genoeg hebben en je wel begrijpen. Dat zou wel eens heel anders geïnterpreteerd kunnen worden.

Check of je begrepen wordt

Communicatie is pas afgerond als de boodschap die jij overbrengt ook begrepen wordt. Wees niet bang om dat nog even te checken. Daardoor voorkom je dat veronderstellingen de wereld in worden geholpen.

Gerichte vragen stellen

Als je in een sollicitatiecommissie zit en men heeft voorkeur voor een bepaalde kandidaat, stel dan vragen waarom dat is. Heel vaak spelen onbewuste vooroordelen mee in het selecteren van geschikte kandidaten. Je hebt vaak onbewust voorkeur voor iemand die op jou lijkt. Dat is een belangrijke reden waarom vaak voor een man wordt gekozen in senior managementposities. Dat profiel is zo lekker herkenbaar. Andersom geldt dat ook. Als men jou niet geschikt vindt voor een functie, vraag wat de reden is. Is de afwijzing gebaseerd op goede redenen of spelen er aannames mee? Je hebt dan de mogelijkheid om jouw visie te geven.

Spreek je uit

De belangrijkste tip als laatste: spreek je uit. Geef aan wat je ambitie is zodat je mensen niet de kans geeft om te denken dat je geen carrière wilt maken. Wacht niet tot je gevraagd wordt om in aanmerking te komen voor een bepaalde functie, maar geef aan dat je interesse hebt. Ga er niet van uit dat dingen niet mogelijk zijn, maar denk in mogelijkheden en spreek je uit.

Ik help je meer invloed en zichtbaarheid te krijgen en je ambitie waar te maken. Ik geloof in de kracht van diversiteit en help vrouwen vooruit door coaching en training in persoonlijk leiderschap en inspirerende netwerken en mentor programma’s. Teams help ik betere resultaten te behalen door gebruik te maken van de kracht van de onderlinge verschillen.

Vind je dit interessant? Lees dan ook mijn blog 5 Redenen waarom een mentor voor vrouwelijk talent waardevol is  of abonneer op mijn nieuwsbrief door je aan te melden bij annette.onrust@amdk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *